معرفتی به نام حماسه
مصاحبه با مادر شهیدان کشوری
اسلام دین سازندگی است. تربیت انسانها و پرورش جامعهای که در مسیر تکامل گام برداشته و از صفات رذیله و حیوانی دور باشد، مطالبهای الهی است که در بطن شریعت و معارف دین مبین اسلام نهفته است.
نگاه اسلام به انسان و جهان، نگاهی جامع و همه جانبه است. پس برای تربیت در پرتو اسلام نیز باید همه خواستههای مورد نظر این دین جامع را در نظر داشت. انسانی که به تربیت اسلامی رسیده باشد، در حقیقت به تکاملی دست یافته که ابعادی همچون حماسه را نیز در بر میگیرد. باید اذعان داشت که با این وصف، «تربیت حماسی»، اصلی انفکاک ناپذیر از تربیت دینی و اسلامی است. در این بین نباید از نظر دور نگاه داشت که حماسه و عرفان، مفاهیمی بلند و پرمغز هستند که در تار و پود یکدیگر تنیده شدهاند. تکیه بر روح حماسی بدون معرفت و شناخت حقایق عالم وجود، راهی است که سر از بیراهه در میآورد. ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان بزرگترین الگوهای عالم خلقت، مرد راستین حماسه بودند؛ اما حماسهای که نه برای جلب منفعت و حرکت در مسیر نفس، که تنها در راستای اراده الهی جاری میگردید.
نگاه ایدئولوژیک به مقوله جنگ در طول هشت سال مقاومت ملت مظلوم ایران در مقابل تهاجم جبهه جهانی استکبار، باعث گردید مفهوم عمیقی به نام «دفاع مقدس» شکل گرفته و پیکار با سردمداران کفر و نفاق از زاویهای معنوی و معرفتی مورد ارزیابی قرار گیرد.
نگاهی هر چند کوتاه به زندگی و سیره حماسه سازان تاریخ ماندگار دفاع مقدس نشان میدهد که شهدای بزرگوار خط جهاد و ایثار، تجلی حقیقی انسانهای تربیت یافته در مکتب قرآن و اسلام به حساب میآیند. آوازه حماسههای بیشمار مرد و زن مسلمان ایرانی، بسیاری از محققان این عرصه را به تأمل واداشته و اسطورهسازیهای تخیلی، داستانسرایان شرق و غرب عالم را تحت تأثیر قرار داده است. اینک نگاهی گذرا میاندازیم به ریشهها و جلوههای فردی و اجتماعی روح حماسی در ملت ایران.
الف ـ ریشه ها:
شکوفا شدن روح حماسی و سلحشوری مدافعان حریم اسلام و انقلاب را باید تابع چند عامل اساسی دانسته و مورد بررسی قرار داد:
- تربیت والدین:
مطالعه زندگی و سیر تربیتی شهدای دفاع مقدس نشان میدهد که در بسیاری از موارد، نوع نگرش والدین در مسائل تربیتی و همچنین نگاه آنان نسبت به انجام تکالیف دینی و کسب رضای خالق بیهمتا و اعتقاد راسخ به اصل معاد، در شکل گیری شخصیت شهدای گرانقدر جبهههای ایثار و رشادت اثر بسیاری داشته است.
«مادر شهیدان احمد و محمد کشوری میگوید: نیمههای شب از خواب برخاسته و متوجه راز و نیازهای محمد بر سر سجاده گردیدم. او هنوز در نوجوانی به سر میبرد. فهمیدم شهادتش نزدیک است. صبح که شد، گفتم برود و از خودش عکس بگیرد تا در خانه نگه دارم. به او گفتم راضی نیستم به طور عادی شهید شوی! باید مثل برادرت احمد آنقدر از نیروهای دشمن را به خاک بیندازی تا خودت هم به شهادت برسی …»[۱]
- هدایتهای حضرت امام (ره):
روش تربیتی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان رهبری تأثیر گزار در جامعه را نیز نباید از نظر دور نگاه داشت. پیر جماران، حسین فهمیده که نارنجک به کمر بسته و مانع پیشروی تانک دشمن گردید را به عنوان «رهبر» معرفی مینماید.[۲] این نگرش یادآور جمله معروف ایشان است که «تکلیف ما را سیدالشهدا مشخص کرده است.[۳]»
- درس آموزی از محرم:
محرم، ماه حماسه و شهادت است. علاقه وصفناپذیر رزمندگان جبهه اسلام به اسوههای بینظیر نینوا، فرهنگ عاشورایی را در وجود آنان شکوفا ساخت و آنها از هیچ فرصتی برای یادآوری و الگوبرداری از حماسهسازان کربلای اباعبدالله علیه السلام فرو گزار نمیکردند.
به هر حال در جمعبندی ریشهها و عوامل مؤثر در شکلگیری ساختار شخصیتی سرداران شهید اسلام باید به عنصر «اراده» نیز توجه داشت. بیشک خواست قلبی آنان در عملی ساختن آموزههای دینی و اخلاقی باعث گردید تا به جای پناه بردن به انزوا و تحجر، در میدان عمل، حماسه هایی شگرف را از خود بر جای بگذارند.
ب ـ جلوه های اجتماعی:
برخی از جلوههای اجتماعی تربیت حماسی در سیره شهدای گرانقدر دفاع مقدس را میتوان در موارد زیر مورد توجه قرار داد:
- انقلاب و دفاع مقدس:
اصل شرکت در مبارزه بر ضد رژیم طاعوت و حضور در میادین پیکار وجهاد در راه خدا، جلوهای از ظهور روح حماسی دلیر مردان و شیر زنان این آب و خاک محسوب میشود. آنان بیهیچ توقعی، حیات خویش را در معرض نابودی ظاهری قرار داده و با آگاهی کامل، شهادت در راه خدا را بر زندگی در زیر سلطهی مستکبران ترجیح میدادند.
- دغدغههای اجتماعی:
۱ـ۲٫ حساسیت در محیط: نگاه آرمانی به جامعه، مانع از سکوت و انزوا طلبی شهدا و رزمندگان میهن اسلامی بود. آنان همواره با حساسیت نسبت به وقایع پیرامون خود و عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، سعی در اصلاح ناهنجاریهای جامعه داشته و تلاش مینمودند که فرهنگ اسلامی و انسانی در فضای کشور توسعه پیدا یابد. تشکیل انجمنهای اسلامی و پایگاههای مقاومت بسیج در سطح محلات و انجام فعالیتهای فرهنگی، نمونهای از دغدغههای شهدای والا مقام به منظور ترویج و اشاعه فرهنگ اصیل اسلام در سطح جامعه به حساب میآید.
۲ـ۲٫ کمک به همنوعان:
جهاد سازندگی، نمونهای سازمان یافته از مشارکت انقلابیون مسلمان برای دستگیری از ضعفا و کمک به محرومان محسوب میشود. روح حماسی مرد و زن مسلمان کشورمان آنان را از بیتفاوتی نسبت به وضع جامعه باز میداشته است. جهاد سازندگی به دستور حضرت امام (ره) با حضور جوانان داوطلب در مناطق دور افتاده و محروم کشورمان منشأ بسیاری از خدمات فراموش ناشدنی گردید. شهدای گرانقدر ما البته به این فعالیتها اکتفا نکرده و در هر فرصتی نسبت به دستگیری از فقرا و نیازمندان در خفا و گمنامی اقدام مینمودند. شهید حاج ابراهیم همت، سردار آسمانی خیبر به همسرش میگفت: «اگر میخواهی از تو راضی باشم، سعی کن با آنهایی بیشتر رفت و آمد کنی که مشکلات دارند؛ بلکه با خبر شوم و کاری برایشان انجام دهم.»[۴]
- عملیات و رزم:
۱ـ۳٫ طراحی: بسیاری از دلاوران حماسهساز کشورمان از نیروهای داوطلب مردمی بودند که آشنایی کلاسیک با تاکتیکهای پیچیده نظامی نداشتند. قدرت ایمان و ارادهای که در باور عمیق آنان نهفته بود باعث شد تا با کسب تجربه و ایستادگی جوانمردانه در مقابل دشمن هر روز بر آموختههای نظامی و رزمی خویش بیافزایند. جسارت آنان در مقابل پیچیدهترین شگردهای نوین دشمن باعث گردید تا در نهایت خود نیز بتوانند با طراحی عملیاتهایی بزرگ، همچون آزاد سازی خرمشهر آوازه خویش را در جهان بگسترانند. عملیات غرور آفرین والفجر هشت و تصرف شهر نظامی و بندر استراتژیک فاو در عراق و قطع ارتباط این کشور با آبهای آزاد از طراحی خاصی برخوردار بوده که ناظران و کارشناسان بین المللی را به تعجب واداشت. رادیو آمریکا در تاریخ ۲۵/۱۱/۶۴ اعلام کرد: «تحلیل گران نظامی غرب معتقدند برای عبور ایران از شط العرب (اروند رود) این کشور نیاز به تجهیزات کافی داشته و متعجب از این موضوعند که چگونه با تجهیزات اندک توانستهاند از این آبراه عبور نموده و به مواضع عراقیها دست یابند؛ ضمن اینکه این مسأله علیرغم برتری هوایی عراق صورت گرفته است.»[۵]
۲ـ۳٫ مواجهه با دشمن: شجاعت مثال زدنی و عدم ترس از رویارویی با دشمنی که از مجهزترین سلاحهای کشنده برخوردار بوده و از وحشیانهترین اقدامات برای نابودی ارتش اسلام استفاده مینمودند، جز در پرتو تربیت حماسی خطشکنان عرصه جهاد و شهادت قابل تصور و ترسیم نمیباشد.
کنت دُمارانش (رئیس سابق سازمان جاسوسی فرانسه) میگوید: «در اردوگاههای اسرای ایرانی افرادی را دیدیم که قاطعانه برای فدا کردن جان خود در راه اعتقاداتشان آمادگی داشتند. اعتقادات مذهبی این افراد برای سوق دادن آنان به سوی انجام کارهایی که به طرز غیر قابل باوری سخت بودند، نقش بسزایی داشته است.»[۶]
- ساختار اداری:
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، از جمله اتفاقات مهمی که رخ داد، تغییر در ساختار رئیس و مرئوسی در سطح ادارات و وزارت خانهها بود. بسیاری از مسئولین بیاعتنا به تمایلات نفسانیِ ناشی از ریاست بر بخشهایی مهم از بدنه اجرایی کشور، با تمسک به مولای متقیان رویهای مردمی در پیش گرفته و با ساده زیستی و پرهیز از تجملات غیر ضروری زندگی خویش را هم سطح مردم گردانیدند. همچنین به منظور هر چه بهتر انجام دادن مسئولیتهای خود و نظارت بر زیر دستان، بیتوجه به عناوین تشریفاتی که ریشه در تفکر طاغوتی داشته است، همپای آنان، در خفا به کار مشغول میشدهاند.
برای نمونه میتوان به شهید بزرگوار، مهندس مهدی باکری که شهردار ارومیه بود، اشاره کرد. او در جریان سیل در برخی مناطق شهر، همپای امدادگران در لابهلای گل و لای به کمک رسانی مشغول گردید. خاطره معروفی نیز از حضور ناشناس و مخفی وی در بین کارگران شهرداری برای نظارت دقیق بر عملکرد آنان، امروز به عنوان الگویی مدیریتی مطرح میباشد.[۷] این شهامت ارزشمند در بیاعتنایی به جاه و مقامهای دنیوی را باید نشأت گرفته از تربیت حماسی آنان دانست.
- علم و صنعت:
یکی دیگر از جلوههای ظهور روح حماسی در ابعاد اجتماعی راد مردان سلحشور دفاع مقدس، مقابله با تحریمهای اقتصادی و نظامی و به کارگیری تواناییها و خلاقیتهای خود برای برطرف نمودن کمبودها میباشد. ابتکار عمل آنان باعث شد تا نسبت به قالبهای موجود، تسلیم نبوده و روح خودباوری در درونشان تقویت شود.
شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) از فرماندهان بینظیر دفاع مقدس در این باره میگوید: «نیروهای ما با توجه به بُعد انقلابی که دارند و چشم و گوش بسته تابع قانونهای از خارج آمده نیستند، میتوانند از قالبهای پیش ساخته خارج شوند و با فکر سازندهی خویش روشهایی را ابداع کنند که دشمن نخواهد توانست به سادگی به دفاع در مقابل آن برخیزد.»[۸]
اشاعه فرهنگ خودباوری در سالهای پس از دوران دفاع مقدس تا امروز، باعث حیرت کارشناسان کشورهای مختلف گردیده است. پیشرفتهای علمی کشور ایران روز به روز افزایش مییابد و حتی تهیه فهرستی از اختراعات جوانان این مرز و بوم نیز به کتابی مستقل نیازمند است. خودباوری در عرصه فن آوری را باید حاصل اعتماد به نفس در روزهای دشوار جنگ تحمیلی دانست؛ چه اینکه پیش از آن هیچگاه نمیتوان چنین آمار شگفتآوری از خلاقیتها و ابداعات دانشمندان جوان ایرانی را پیدا کرد.
ج ـ جلوههای فردی:
بروز ویژگیهای اجتماعی که نشانگر وجود تربیت حماسی در سرداران بینام و نشان جبهه توحید بوده، بیتردید زمینههای فردی و درونی را نیز شامل میشده است. نخستین ثمره تربیت حماسی در وجود انسانها، پرهیز از خود محوری و نفسگرایی است. کسی که شهامت دینداری را داشته باشد، ابایی از مبارزه با گرایشهای غیر فطری خویش نخواهد داشت.
برخی از این نشانههای درونی تربیت حماسی در رفتار و منش فردی بزرگ مردان تاریخ حماسه و ایثار عبارتند از:
- اصلاح رفتار و گرایش به نیکیها:
شهدای والا مقام همواره در صدد مقابله با صفات ناپسند خود بودند تا راه کمال را سریعتر بپیمایند. آنان با اتخاذ رویههای مثبت مانند صداقت، اخلاص، گمنامی، صبر، تواضع و … سعی داشتند رفتار خود را بیش از پیش اصلاح نموده و آموختههای مذهبی و اخلاقی را با قدرت اراده، در عمل خویش اجرا نمایند.
- تأدیب نفس:
در زندگی و خاطرات بسیاری از شهدا میخوانیم که آنان در صورت انجام عملی ناپسند و یا ترک ناخواسته رفتاری مستحب، خود را با روشهایی مانند گرفتن روزه و دادن صدقه و … تنبیه مینمودند.
- تعلق ناپذیری:
منش عرفانی شهدای عالیقدر، از آنان انسانهایی ساخته بود که به هیچیک از جاذبههای مادی وابستگی نداشته و همواره آماده ایثار و گذشتن از همه داشتههای این دنیایی خود بودهاند. وجود این روحیه باعث بزرگمنشی در رفتار آنها گردیده و آنان را از توجه و پرداختن به مسائل کم اهمیت باز میدارد.
- تبعیت از ولایت:
شهدای دفاع مقدس نسبت به اوامر حضرت امام (ره) حساسیت فوق العادهای داشتهاند. آنان به خاطر کسب رضایت خداوند از ولی امر خویش اطاعت محض نموده و آماده هر نوع ایثارگری در عمل به دستورات ایشان بودهاند. تبعیت از فرماندهان نظامی نیز با اعتقاد به اصل ولایتپذیری و تأمین نظر ولی فقیه صورت میگرفت و آنها حتی در صورت تعارض دیدگاه خود نیز از دستورات فرماندهی سرپیچی نمینمودند.
- شهادت طلبی:
مرگ آگاهی و شهادت طلبی، بزرگترین جلوه تربیت حماسی است. شهید عباس خوارزمی در وصیتنامه خود مینویسد: «عروسی من در جبهه و عروس من شهادت است. صدای غرش گلوله توپ و خمپاره عقد مرا میخواند.»[۹]
وجود چنین روحیهای، نشانِ اوج کمال انسانی است، آنگونه که خورشید صالحان، خمینی کبیر در وصف سربازان شهید خویش فرمود: «… یک شبه ره صد ساله را پیمودند و آنچه عارفان و شاعران عارف پیشه در سالیان دراز آرزوی آن را میکردند، اینان ناگهان به دست آوردند…»[۱۰]
تربیت حماسی همان تربیت صحیح و کامل اسلامی است. هر نوع رویکرد عرفانی و معرفتی در امر تربیت، منهای عنصر حماسه ناقص محسوب میشود و شهدا والاترین نماد تربیت انسانهای اسلامی میباشند. مگر نه آنکه پیامبر (ص) وعده دادهاند: «در آخرالزمان، شهادت، بهترینهای امت مرا گلچین میکند»[۱۱]؟ پس بهترینهای امت، مقرّبترین بندگان خداوند و عارفان حقیقی حق و حقیقتاند و تحقق این معنا بدون رویکرد به تربیت حماسی، امری ناتمام و ناممکن میباشد.
در آخر نیز بر این نکته تأکید میکنیم که تأسی به سیره شهیدان عالی مقام، بهترین روش الگو سازی برای توسعه تربیت حماسی در لایههای مختلف اجتماعی است.
والسلام علی عبادالله الصالحین
- مصاحبه نگارنده با مادر شهیدان کشوری.
- صحیفه نور.
- صحیفه نور.
- نیمه پنهان ماه ۲٫ همت به روایت همسر، ص ۲۴، روایت فتح.
- شب بارانی حمله. سید مسعود جزایری، ص ۱۷۰٫ اداره روابط عمومی و انتشارات سپاه.
- لایههای پنهان جنگ. ص ۴۰، ستاد کل نیروهای مسلح.
- ماهنامه فکه ـ سال دوم شماره ۲۰ راوی: برادر کاملی.
- سایت جامع دفاع مقدس.
- روایت مقدس، ص ۸۲ مؤسسه روایت سیره شهدا.
- صحیفه نور جلد ۱۷ ص ۱۸۹، ۲۱/۱۱/۶۱٫
- دعواه الراوندی، ص ۳۵، حدیث ۶۵۰٫